Sedan senaste nyhetsbrevet har vi haft ett par resor till. 7/9 hade vi en körning från Maritiman över till Frihamnen med 42 personer. Den 15:e hade vi 23 bröllopsgäster ombord från Maritiman till Klippan Dessa båda resor var korta, men totalt sett ändå väl lönsamma. Den 12 oktober gick vi över till Gotenius varv för att, liggande vid västra kajen, få maskinrummet spolat och länsat. Samtidigt lämnade vi iland båda livflottarna. Göteborgs Flottservice tog hand om dem och vinterförvarar dem åt oss. Bättre för dem, då de kan åtgärda dem när de har som minst att göra. Den 22:e gick vi åter tillbaka till Maritiman för att lägga upp för vintern. Väl på plats började en del arbete för att förbereda för täckningen. Kjell M och undertecknad tog ner radar och radarmast. Radarmasten kördes sedan grovt ren från rost. Den skall sedan överlämnas till Gotenius för blästring och grundmålning. Kjell har under tiden fixat till våra nya förtöjningar. Nu har vi kätting löpande i alla klys för att förhindra att några ändor slits av. Han har, som vanligt, gjort ett kanonjobb. Snacka om sjöman!! Själv har jag nu äntligen fått det nygamla nakterhuset på plats. Det var lite bekymmersamt med fastsättningen, det gäller ju att få det rätt i förhållande till fartygets midskeppslimje. Men efter konsultationer med Ramantenns nestor löste det sig. Jag tillverkade helt enkelt en riktmall av ett vinkeljärn och två plattjärn. Döm om min förvåning, men det fungerade! Kjell har även snyggat upp i nedgången till hytterna. Det läckte ju in vatten genom akterkantskottet på bryggan, men sedan vi täckt skottet med en presenning har det varit helt torrt. Kjells jobb har alltså gjort miljön inombords betydligt mycket bättre. I övrigt har han även bättrat på målning där det behövs. Just nu håller han på med relingslejdaren. Täckningen av bryggan är tänkt att äga rum så snart det blir en lämplig dag, d.v.s. lugnt väder och inget regn. Vi får se när det blir. Kalle