Vår radar ombord har varit en källa till bekymmer. Inte radarn i sig själv, utan snarare strömförsörjningen. Vi har använt oss av en transformator som gett 24 volt. Det är den som orsakat problemen. Varje gång som det har skiftats mellan hjälpkärra och axelgenerator har en diod i transformatorn ”blåst”, och vi har varit tvungna att få den reparerad. NAVITRON AB har ställt upp med reparationen gratis, men det har inneburit att vi varit utan radar ett tag. Nu skall det problemet förhoppningsvis vara ett minne blott. Efter kontakt med återförsäljaren för radarn, NavShip, beslöt vi att i stället använda oss av ett 12-volts batteri med batteriladdare. I veckan blev installationen klar. Det var ett spännande ögonblick när jag skulle starta radarn, men det visade sig fungera helt perfekt. Så om allt nu går som det skall, så lär våra radarproblem vara ur världen. Ole ger sig inte. Nu är hela brädgången helmålad på insidan. Dessutom har han hunnit med däcket ovanför byssan, så nu återstår det inte mycket innan hela HERKULES har fått ny färg. Kvar är skorstenen, maskinkappen och masten. Men om det fortsätter i nuvarande takt lär det inte dröja innan även det är klart. Nya kort för den kommande Karlskrona-resan har anskaffats, och det börjar nu se ut som om vi skulle vara klara för den hett emotsedda resan. Våra medlemmar i Helsingborg är varskodda, och de kommer att få möjlighet att få följa med på den resa i Sundet som är planerad för Gorthon Lines som tack för all den hjälp vi fått. I maskin pågår arbeten med länspumpen. Den fungerar dåligt, varför vi kommer att medföra en extra pump på resan till Karlskrona. Men förhoppningsvis kommer Lasse Z. & Co. underfund med var felet ligger. Kalle K