Vi börjar närma oss midsommar, och det är väl hög tid att komma med de nyheter som finns att förmedla. Sedan förra episteln har det hänt en hel del. Vissa positiva och vissa negativa saker. För att börja med de positiva, så har Sjöfartsverket varit ombord för årlig kontroll. Vi fick då det något överraskande meddelandet att vi inte behövde docka i år. Detta förvandlade i ett slag vår situation drastiskt, för vår ekonomi hade svårligen klarat av de krav som hade ställts, bl.a. blästring av undervattensskrovet. Nu var inspektör Ehrenpol ombord, dels liggande vid vår vanliga plats, dels på en kort tur till Gotenius varv. Han verkade gilla det han såg, och vi blev godkända, under vissa premisser. Bl.a. var vi tvungna att införskaffa en ny VHF, en GMDSS-godkänd. När vi låg vid Gotenius passade vi på med att fylla akterpiken med 5 ton sten som ballast. Det arbetet gick manuellt med hjälp av Olle K., Kjell M., Lars Z., Leif M., Rune J. och Jan. S.. Ett ganska krävande dagsverke! (Hoppas jag inte glömde någon) Samtidigt togs de båda livflottarna ombord. Skall vi gå in på det negativa, så gäller det nästa år, då måste vi tydligen förbereda oss på en Axeldragning. Detta, tillsammans med blästringen av botten och övrig varvsverksamhet kommer inte att bli billigt. Men vi har kommit överens med ’verket’ att ha ett möte i höst, efter säsongens slut, för att gå igenom vad som skall göras. Vad har då hänt ombord i övrigt? Jo följande finns att rapportera: Kjell M har, tillsamman med Olle K, fixat ett par av stormportarna på huvuddäck. Olle har också lagt stort arbete nere i akterpiken för att förbereda för stenballasten. Kjell har också slipat och lackat en hel del ombord, samt målat toppen på akterruffen. Radarmast och radar är åter på plats. Lasse Z och Leif M har tillsammans reparerat reglerstången från bryggan till maskin. Dessutom kan nämnas att Lasse Z och Börje E. lyckats med konststycket att få brandpumpen att fungera! Det är nu ett djäkla tryck!! Till och med Ehrenpol tyckte det såg bra ut. Sedan pågår, sedan länge, slipning ock lackning av styrhytten. Monteringen av den nya radion kommer att ske inom den närmsta tiden.. Jag väntar bara på att få hämta ut en längre antennkabel. Förflyttningen mellan GMC och Gotenius har inte varit den enda körningen. Den 3/6 hade vi en körning för Föreningen Göteborgs Hotell, livligt uppskattad av alla parter. 14/6 var det så dags för årets medlemssegling. Denna gång gick den till Känsö med guidad tur på ön och en lättare förtäring innan avgång. Med på den resan var bl.a. Niels Jensen och has son Börje. Båda två har ett förflutet som befälhavare ombord på Herkules, varför det mötet kändes lite extra. Jag fick ett par fina tips av Börje som jag kommer att använda i framtiden. Dessutom visade han intresse för att vara med och köra, något som tacksamt noterats. Några dagar senare, den 16:e, hade vi den senaste körningen, en sjöbegravning norr om Vinga, Det blev, som det brukar, en stämningsfull ceremoni. Det var allt för denna gången. Förhoppningsvis kommer det inte att dröja lika länge tills nästa litterära mästerverk uppenbarar sig på hemsidan. Kalle