Fredagen den 19 september kom Louis från Gotenius och bogserade upp Herkules till Gotenius varv, där H parkerades vid kaj. Måndagen den 21:e klockan 0900 var Herkules förtöjd i dockan, klockan 1110 tog hon blocken och 1130 var hon helt torr. Samma dag påbörjades högtrycksspoling av skrovet. Dessutom kom ett par gubbar från Bergs Propulsion på Öckerö och började demonteringen av axel och propeller.
De närmaste dagarna demonterades spridarna för översyn.. Vidare avlägsnades propeller och axel, som sedan transporterades ut till Öckerö och Bergs Propulsion.. Tjockleksmätning av skrovet genomfördes Botten målades med primer, så även delar av skrovet ovan vattenlinjen som högtryckspolats. I samband med att propeller och axel togs ut avlägsnades naturligtvis även rodret.
Under hela tiden på varvet har Lasse Zimmerman dragit ett tungt lass. Han har varit där varje dag från morgon till kväll. Själv har jag tyvärr inte haft möjlighet att bidraga med så mycket, men har i alla fall dragit om kabeln från bb:s lanterna in till lanternecentralen. Alltid något!
Onsdagen den 30/9 gick vi, utan propeller, åter med hjälp av Louis och arbetsbåten, ur dockan och ner till vår vanliga liggeplats. Det är en verklig upplevelse att se Louis i arbete. Ingen bemästrar en bogsering bättre än han gör! Klockan 1120 var vi väl förtöjda på plats vid GMC.
Hur lång tid arbetet med propeller och axel kommer att ta vet vi inte, men det existerar ju ingen brådska för närvarande. Ett nytt problem som uppstått är den spricka som upptäcktes i propellerhylsan. Vi försöker nu få fram det billigaste alternativet för att få det fixat. Cedervall gör vad de kan för att bistå oss, och de har dessutom redan fixat en hel del. Vi får väl hoppas att turen fortsätter att följa oss.
Innan varvsbesöket hann Kjell Magnusson och jag med att köra ut båda ankarkättingarna. Sedan rengjorde vi kättingboxarna, något som verkligen behövdes. Det blev åtskilliga pytsar med skit som lyftes upp från förpiken, men när det var klart såg det riktigt prydligt ut. När vi sedan körde hem kättingen besiktigade vi den och spolade samtidigt. av den. Vi kunde inte se några defekter överhuvudtaget, den såg fin ut. Enda avvikelsen var sprinten till bb:s ankarschackel. Den såg lite rostig ut och kommer att kontrolleras närmare. Spelt behöver en liten översyn, och det får vi försöka ordna under hösten. I övrigt har Kjell, som vanligt, i det tysta uträttat en hel del, bl.a. med teaken på bryggan och dessutom sett till att det rent allmänt ser snyggt ut ombord. Kalle