Torsdags morgon åkte jag ut till Gotenius Varv för att vara med vid den första provkörningen efter reparationen. Det tog inte många sekunder innan huvudmaskinen gick igång. Det var musik för ett gammalt sjömansöra! I början rök det ordentligt, men efter ett tag tunnade det ut mer och mer för att till sist bli helt rökfritt. Maskinen gick jämt och fint, och ut från styrbordssidan sprutade kylvatten som aldrig förr! Den reparation gubbarna på Gotenius gjort på kylvattenpumpen hade verkligen effekt. Nu lär det inte bli några mer besked från chiefarna om att vi måste dra ner stigningen på KaMeWa:n för att temperaturerna är för höga. Nu är det nog bara att köra. Efter ett tag stoppades maskinen. Det visade sig att en zinkplugg hade ”gått”, och att en ny måste till innan vi kunde ge oss iväg. Eftersom tiden då inte räckte till, och vi trots allt hade gott om tid, beslöts att sikta på måndag 25/4 för återresan till det GMC som nu bytt namn till ”Maritiman”. (Hummmm) Kalle