Vecka 34-04

Ja så var det dags igen. Verksamheten ombord har till stor del legat nere efter det att vi kom hem från resan till Karlskrona. Men något har i alla fall blivit gjort. På däck har backdäcket blivit ordentligt avvaskat och sedan inoljat, ganska välbehövligt visade det sig. Huvuddäck står sedan på tur, och det kommer förhoppningsvis att åtgärdas inom den närmaste framtiden. Olle från Uddevalla har varit nere och tagit mått på lanternehyllorna på masten. De nuvarande visade sig vara ordentligt angripna av rost, så i höst är det planerat en upprustning av hela masten. Vi lär få bygga ställning runt masten så att vi kommer år att göra arbetet ordentligt. Det skall knackas rost och målas, och dessutom eventuellt byta kablarna till lanternorna. I maskin pågår också en del arbeten. Lasse Z. är nere på helgerna och är, efter vad jag förstår, fullt sysselsatt. Ja, gudarna skall veta att det finns att göra. Det kan tänkas att det blir lite längre än normalt mellan rapporterna den här tiden, men om allt går som det är tänkt kommer det snart att återgå till veckovis rapportering. Kalle K.

Karlskronaresan Besättning under resan: Rolf Nordell Kalle Karlholm Bertil Söderberg Lars Zimmerman Ulf Ottgård Olle Karlsson

Tisdagen 27/7 0600 Avgått GMC 0620 – 0635 Hämtat upp Bertil S vid Klippans ångbåtsbrygga. Vår Herre hade dagen till ära försett oss med riktigt fint väder. Klarblå himmel, visserligen lite kyligt, men man får ändå vara tacksam. Vinden var lätt, så allt såg bra ut. Väl komna syd om Valö fick vi känning av en V-lig dyning som sedan höll oss sällskap ända ner till Helsingborg. Den orsakade en lätt rullning, men inget som störde oss. Till tidig middag serverades bruna bönor och fläsk, tillagade av Lars Z., och vi lät oss väl smaka. Ankomsten till Helsingborg var beräknad till 1800, men redan klockan 1735 förtöjde vi vid den fina ”Kryssningskajen”. Mycket bättre kan man inte ligga, snyggt och rent och många människor i cirkulation. HERKULES väckte en del uppmärksamhet, och under sena eftermiddagen hade vi en hel del besökare ombord, och frågorna haglade.

Onsdag 28/7 Vaknade till ett underbart väder. Lätt NO-lig vind och strålande sol. HERKULES-väder!!! Klockan 10 kom ett gäng från Gorthon Lines ombord för att ta en tur ut i Sundet. Den var ämnad som ett litet tack för all den hjälp vi fått, och får, av Gorthon. Det var ett glatt och tacksamt gäng som gick iland en dryg timme senare. Efter det att våra passagerare lämnat fartyget gick vi kl. 1125 från Helsingborg mot Landskrona. Där förtöjde vi 1245, och fick ett mycket vänligt mottagande av hamnens folk. 1655 avgick vi åter efter att en del intresserade hade varit ombord och besiktigat fartyget. Tyvärr visade det sig att det hade missats med aviseringen av vår ankomst, så det kom inte så många som vi hoppats på. Men vi kommer tillbaka! Vid inloppet till Falsterbokanalen fick vi vänta en ½ timme på broöppning. Meningen var från början att vi skulle övernatta i kanalens södra ände, men under uppehållet beslöt vi att fortsätta direkt till Karlskrona. Vi fick lite problem med vår topplanterna, men med lite finurlighet löste det sig, och vi tuffade på mot vårt mål. En fantastisk natt fick vi uppleva, stjärnklart och nästan helt stilla. Eftersom vi var tre navigatörer ombord delade vi upp passen med två timmars körning och fyra timmars vila. I maskin var de bara två, Lasse Z och Ulf O., så de fick gå fyra om fyra.

Torsdag 29/7 Strax före 0800 passerade vi Karlskrona angöringsboj, och klockan 0900 förtöjde vi vid handelskajen efter en del förvirring. Det var omöjligt att få tag på någon som visste något om var vi skulle ligga. Det var bara hänvisningar eller telefonsvarare. När vi närmade oss kajen fick vi syn på en man som vinkade in oss, så till slut fann vi vår plats. Längs kajerna var det full aktivitet. Ett enormt utbud av mat, tingel-tangel och annat som hör festivaler till. Det pågick också en turnering i ”beach-handboll” När vi anlände var det gott om plats vid kajerna, men eftersom dagen led fylldes det på mer och mer med gamla fartyg av alla de sorter. Strax efter fyra på eftermiddagen anlände BOHUSLÄN, som hade lämnat Göteborg dagen före oss, men gjort lite stopp på resan och plockat upp lite passagerare. Informationen vi fick var synnerligen bristfällig. Det tog ett tag innan vi fick klart för oss var vi kunde duscha. Det var även problem med färskvatten, men det löstes av en kille från kommunen som ordnade en egen vattenpost åt oss! Gamle HERKULES väckte vederbörlig uppmärksamhet, och det var en stadig ström av besökare, både på kajen och ombord. Vi upptäckte något som vi naturligtvis borde tänkt på förut – nödvändigheten av en informationsskylt, med fartygets data, att hänga upp. Detta kommer att ordnas med det snaraste. Klockan 1900 på kvällen avhölls, vad som i programmet kallades ”Välkomstparty”. Det bjöds på dansuppvisning och lite mat i Marinmuseets restaurang. Vad vi saknade var någon från ledningen som hälsade oss välkomna, men de hade väl annat att tänka på. Jag hade mina små betänkligheter om möjligheten till ostörd sömn, men farhågorna visade sig obefogade, och när det väl var dags, somnade jag gott.

Fredag 30/7 Fortfarande detta fantastiska väder! Gjorde ett par mindre reparationer på bryggan efter att varit uppe i stadens affärskvarter och inköpt materiel. Fortfarande mycket folk som är intresserade, och dagen går åt att visa folk hur vår gamla skönhet ser ut. Klockan 1900 deltog Rolf N och jag i en s.k. ”kaptensmiddag” på Marinmuseet. Efter tal av festivalledningen bjöds vi på skönsång av a capella-gruppen ”On Seven”. Mycket uppskattat! Sedan följde en buffé med ett glas vin därtill. Smakade gott!

Lördagen 31/7 Återigen detta fantastiska väder! Dagens höjdpunkt (för oss), och den egentliga orsaken till vår närvaro, var utdelningen av de skyltar som talar om att fartyget år K-märkt. Ceremonin gick av stapeln 1900. Efter en del motstridiga uppgifter om var det skulle ske, hittade vi till slut rätt. Två representanter för Statens Maritima Museer äntrade scenen och kallade sedan, efter att ha läst upp orsaken till varför fartyget blivit K-märkt, upp en representant för varje fartyg på scenen och överlämnade den eftertraktade skylten. Totalt var det, om jag inte räknade fel, tio fartyg som fick utmärkelsen. Från vår sida av kusten var det, förutom HERKULES, även BOHUSLÄN och fiskefartyget MARION av Kungshamn som blev hedrade. Enligt herrarna från Statens Maritima Museer finns det i Sverige idag c:a 50 fartyg med K-märkning. Tio av dessa var alltså representerade här. Vi firade lite lätt när vi åter kom ombord. Det är ju inte var dag man hedras på detta viset. En sak som vi uppskattade mycket under liggetiden var den varje kväll återkommande rodden med tiohuggare. Det var ett gäng ungdomar som sakta gled fram med sin farkost, prydd med levande ljus. En av dem stod i fören och spelade taptot på kornett. Tala om stämning! S

öndag 1/8 Besättningen var uppe tidigt, och eftersom frukosten ganska snart var avklarad, beslöt vi att gå så fort som möjligt. Klockan 0800 lämnade vi så Karlskrona. Vi hade beslutat att köra direkt herm till Göteborg utan mellanlandningar, så vi delade in oss i samma vakter som på utresan. Vi fick lite strul med radarn i början, men det löstes med anordnandet av direkt strömförsörjning från batterierna i maskin. Klockan 2000 passerade vi Falsterbokanalens bro och lämnade Östersjön bakom oss. Vädret stod sig fortfarande, vilket underlättade det hela. När vi kom upp i höjd med Helsingborg runt midnatt började vi få känning av en NV-lig dyning, och hon började sätta i sjön lite grann.

Måndag 2/8 Ju längre norrut vi kom, ju mer avtog dyningen, så vi tuffade på med god fart. Vi hade räknat med 28 timmars gång från Karlskrona till Göteborg, men även denna gången gick det lite fortare. Klockan 1110 förtöjde vi vid vår gamla plats på utsidan av bärgningspråmen FÄRDIG. Sammanfattningen av resan blev i, stort sett, enbart positiv, och vi var alla överens om att den var väl värd att satsa på. Vi har fått pröva nattkörning, och dessutom kommit underfund med att det inte är några problem med långa resor. Det trodde väl heller ingen av oss, men det är bra att få det bekräftat. Sedan har vi också lagt märke till en del saker vi måste anskaffa, som t.ex. den informationsskylt som nämndes tidigare. Kalle K.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *