Det har visat sig att det nylagda trädäcket under kapellet har en tendens att sära på sig när man är ute och kör. Något måste alltså göras! Sagt och gjort! Av det resterande virket sågade vi upp c:a 20 mm breda lister med hjälp av Maritimans verkstad. Dessa lister har vi, d.v.s. Ole och jag, sedan skruvat fast i råsponten längs med tväråsarna, och se – det fungerade! Nu sitter det hela ihop och vi skall inte behöva riskera något framtida sönderfall, Det återstår fortfarande att jämna till för- och akterkant så att kapellet inte slits sönder mot ändarna av råsponten. Med lite tur skall det vara klart vecka 40. Sedan väntar vi på att kapellmakaren skall komma och fixa till det sista, d.v.s. en förkant och en akterkant. När allt detta är klart skall vi kunna stänga till hela akterdäck så att det blir som ett tält. Bra att kunna göra om väderleken är lite otjänlig. Söndagen den 2 oktober hände något som väl alla göteborgare känner till och även de flesta andra svenskar. Då gav sig Ostindiefararen ’Götheborg’ iväg på sin långa resa till Kina. Naturligtvis var vi ute med Herkules och följde henne ut en bit på vägen. Ett storslaget skådespel. Har väl aldrig sett så mycket folk på kajerna runt hamnen. Överallt där det fanns en möjlighet att stå, stod det folk. Vi var 30 personer ombord. Det var vi som arbetar med Herkules och en hel del vänner och anhöriga som njöt av skådespelet och det fina vädret. En stor eloge till Rolf N. som med verklig ackuratess såg till att hålla Herkules i en, för alla oss andra, perfekt position. Detta kan ha varit årets sista körning. Det brukar normalt inte vara någon större efterfrågan på turer i skärgården när temperaturen börjar krypa ner under 10 grader, så vi får nog inrikta oss på att förbereda för vinteruppläggning. Kalle