Om vi börjar med arbeten på däck, så har snart Kjell helmålat utsidan, ett ganska omfattande arbete, stående på en, inte alltid stillaliggande, flotte. Men som vanligt när Kjell gör något håller arbetet högsta klass. Själv har jag sysselsatt mig med att få radarmasten på plats med det nytillverkade underlägget av ek. Masten är nu fastdragen och det är tätat runt plåttaket och träunderlägget. Nu återstår montering av radarn och montering av kabelgenomföringen. Kjell har varit mig behjälplig med att få upp radarmasten på bryggtaket.
I maskin har det skett, och sker, en hel del. Förutom de vanliga varvsarbetena, som ventildragning m.m., har ”dieselråttorna” utfört ett mycket omfattande arbete. Luftfilter till HM rengjorda. Smörjoljefilter till HM och HjM rengjorda. Rengöring av sjövattenfilter. Båda bränslefiltrena till HM rengjorda. Spolpump och spolbälten inspekterade utan anmärkning. Alla braketter för fastsättning av ventilpaket i spolpump är rengjorda.. Till detta kommer dessutom otaliga små detaljer, små, men inte desto mindre viktiga.
Naturligtvis är även varvet sysselsatt ombord. Nockarna och kabellaren till ankarspelet är avtagna för byte av lameller. De gamla innehöll asbest, och det får man inte handskas med hur som helst. Vidare har de tillverkat och monterat ett stöd för en lagerbock till styrningen. Bryggdäcket, där lagerbocken satt bultad, är i så dåligt skick att det nu står på högtörn för att bytas. Bertil Söderberg är som vanligt sysselsatt med att söka pengar till allt vi behöver, och nu står däcket på tur.
Vi lär bli kvar på varvet ett tag till. Ännu finns det en hel del kvar att göra. Det skulle inte vara helt fel att få ytterligare några arbetsvilliga medlemmar ombord, men vi får väl hanka oss fram med dem vi har. Jag börjar så smått känna av hur det blir att lämna varvet för egen maskin och ge oss ut på en provtur. Det är nästan så att man får lite lätt frossa! Kalle