Vad händer ombord?

I det senaste nyhetsbrevet avslutade jag med :’Over and out!’. Det är nu dags att använda uttrycket ’Back again!’ Man skall aldrig vara för säker , så jag är väldigt glad att jag i det senaste brevet skrev att jag kanske skulle ändra mig någon gång i framtiden. Nu är framtiden här.

Sedan jag senast hörde av mig har det hänt massor ombord på Herkules. Vi har fått ett nytt däck på bryggan. Det gamla manöversystemet till bryggan hade gjort sitt, och ett nytt installerades av Berg Propultion när vi låg ute på Öckerö. Detta företag har gjort en enorm insats för vårt gamla fartyg. Nu kan den ansvarige befälhavaren angöra utan att behöva vara nervös över huruvida han skall få den manöver han vill ha eller inte. Nu får han det! Jag måste säga att det kliar i fingrarna när jag ser den nya kontrollen. Tänk att få använda den. Vilken känsla!!

Kjell Magnusson har på våren och den del av sommaren som är förliden gjort underverk med målning av utsidan och lackningen av bryggan. Hon ser nu riktigt fin ut och tål nu verkligen att visas upp. Kjell är mannen som jobbar utan stora åthävor. Jag skulle vilja träffa den som har något att klaga på hans arbete!! När Kjell är klart med något är det bara att konstatera att bättre går det inte. Han är den borne yrkesmannen.

Men problem finns det alltid. Det upptäcktes ett läckage i akterruffen. Det var vatten under durken, och det blev nödvändigt att bryta upp den och riva inredningen. Här kom Holger Andersson från Kungälv in i bilden. Han höll på och slet med rostknackning, rengöring (vilket i detta fallet innebar upptagning av en stor mängd rost). Sedan målade han och nu är det dags att lägga ny durk efter att läckan lokaliserats och tätats. Jag håller på att hyvla till plank som förhoppningsvis skall förslå till däcket. Det tar sin lilla tid med den utrustning jag har.

År 2010 fick, som tidigare nämnts, avgasröret en krök monterad på toppen Anledningen var att det inte längre skulle behövas att en maskinist klättrade upp på skorstenen för att ta av locket var gång vi startade HM. ( och sätta tillbaka det efter avslutad körning). Detta har fungerat som tänkt, men en sak vi inte räknade med var att den svenska flaggan, som nu hamnade mitt framför utblåset, var helt svart efter c:a 2 min. Nu sitter den flaggstång, som jag jobbat med ute på stugan under senvinter och vår, på plats akterut.

Premiärturen med det nya flaggspelet gick till Hönö och festivalen därstädes den 18/7. En större flagga, 2 meter lång, fick plats, och efter att ha suttit uppe hela resan från GMC till Hönö T/R var den lika fin som ny- För övrigt kan nämnas att det redan på provturen fanns en flagga akterut. Den är väl synlig på provturs-fotot, så det kan inte anses utgöra något ingrepp som stör originalet, snarare tvärt om!

Det har, av olika anledningar, inte blivit så många körningar i år, men vi har, efter vad jag förstår,ett par liggande framför oss. Nu skall inga problem sätta käppar i hjulket för oss, utan körningarna skall kunna genomföras enligt planen..

Allt för i dag

Kalle

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *